Er du i tvivl om du skal skifte den gamle bil ud, til en nyere model?
Tjeklisten, omkring hvilke overvejelser du kan gøre dig inden du skifter bilen ud - finder du nederst på siden.
Jeg oplever i øjeblikket at mange af mine kunder i større grad, venter med at udskifte deres bil til en nyere model.
Folk beholder typisk den "gamle" bil af følgende grunde:
At den gamle bil er i god stand og har nogle gode år i sig endnu. Folk ønsker at vente med at købe EL bil lidt endnu. De kan ikke få leveret den fabriksnye bil de ønsker, eller af økonomiske årsager.
Der er mange spørgsmål, der melder sig ifht om man skal beholde sin gamle bil, lidt endnu.
Det vigtigste er - at du beslutter dig for hvornår, du vil udskifte bilen - så du ikke smider gode penge efter bilen, som du alligevel ikke får et udbytte af.
Eksempelvis at du smider mange tusinde kr. i bilen og sælger den inden for nær fremtid, disse penge får du typisk ikke igen - når du skal sælge bilen.
Der er nemlig meget forskel på, hvordan jeg vil anbefale dig at servicere bilen ifht. hvor længe du beholder den, selvfølgelig set ud fra bilens alder, kommende reparationer, kørte km, og kommende synlige reparationer, indkaldelses dato for periodisk synskontrol, dine personlige overvejelser mm.
Skal bilen skiftes ud inden for 2 år (her har jeg valgt at tage udgangspunkt i 2 år da længere ud i fremtiden kan være svært at spå om)? Kan du med fordel spare penge på forbyggende vedligehold ved fx. at udlade følgende:
A) Service af aircondition anlægget.
B) Udskiftning af gearolie, hvis der ikke er interval på udskiftning fra fabrikanten.
Jeg føler mig forpligtet til her at sige “ Der er findes efter min vurdering INGEN evighedsolie”
C) Servicerens i brændstoftanken.
D) Olierens i motorolien.
E) Rensning af bremser.
Ovenstående er selvfølgelig et vurderings spørgsmål fra bil til bil, det kunne eksempelvis være at en rensning af dine bremser, skal til for netop at få dem til at holde resten af tiden du ønsker at beholde bilen.
Beholder du bilen mere end to år, giver det mening at vedligeholde bilen således du har gjort hvad du kan, forbyggende for at forhåbenligt at undgå større reparationer
Du skal altid her huske at der ingen garantier er heller ikke selvom du får alt gjort efter bedste intentioner med høje faglige kompatencer.
Min anbefaling er derfor at du tager fat i din mekaniker, med udgangspunkt i din bil, dit kørselsmønster, din overvejelser og dit kørselsbehov osv.
Brug din mekanikker som rådgiver, få lavet en komplet gennemgang af din bil få medregnet det der skal laves nu, det han kan se og ved at der kommer af reprationer.
Brug gerne min tjekliste her på siden.
Er du kommet i tvivl om det en god ide at vente med at udskifte din bil nogle år endnu?
Se min videoguide nederst på siden. Overvej indenfor hvilken tidsramme bilen skal udskiftes?
TJEKLISTE, hvilke overvejelser kan du gøre dig inden du skifter bilen ud:
1. Skal aircondition anlægget serviceres?
2. Skal gearolie udskiftes (hvis der ikke er interval på udskiftning fra fabrikanten)?
Jeg føler mig forpligtet til her at sige “ Der er findes efter min vurdering INGEN evighedsolie”
3. Bør din bil få servicerens i brændstoftanken?
4. Er din bil blandt de fleste biler, hvor olierens i motorolien bør tilsættes før udskiftning af motorolien?
5. Trænger dine bremser til at blive adskilt, renset og smurt?
6. Bilens generelle stand? alder og kørt km?
7. Hvornår skal bilen synes? (er det forventet den kan gå igennem et syn)
8. Dit kørselsbehov og kørselsmønster?
9. Hvad skal den have af service nu og næste gang.
10. Hvornår skal din tandrem skiftes (hvis bilen har tandrem)?
11. Skal bilen undervognsbehandles?
Ud over de mekaniske reparationer og vedligeholdelse - skal du også overveje følgende:
12. Hvad koster den nye bil i afdrag og renter pr. måned?
13. Hvad er den forventelige afskrivning/ værditab på den nye kontra den gamle bil?
14. Er brændstoføkonomien, i den nye bil, bedre end i den gamle?
15. Medfølger der vinterhjul til din nye bil? Fabriksnye biler leveres med sommerhjul.
16. Køber du en nyere brugt bil så bør du afsætte penge til at få bilen up to date, da mange gør som jeg ligger op til ovenfor, altså de sparer på vedlighold og der kan derfor være et efterslæb på mange tusinde kr.
17. Jeg vil anbefale at du på en fabriksny bil får adskilt og smurt bremserne op se min videoguide om ny elbil, det samme i denne videoguide gør sig gældende uanset hvilket brændstoftype du køber. Se videoguiden her Ny EL bil
18. Efter min mening skal alle biler der kører i det danske klima, nye som gamle have undervognsbehandling.
19. Du skal også se på hvad der giver mening for dig hvis du køber ny bil, el, hybrid, diesel, benzin der er også nogle biler der køre brint.
20. En nyere bil der er up to date bør som udgangspunkt blive billigere at holde kørende i mekanikker regninger, men husk at det kræver at bilen enten er fabriksny eller at den er up to date.
Husk, at bilsælgeren som udgangs punkt får lavet så lidt som muligt på bilen, inden han lever den til dig, da alt andet koster ham penge, han ikke får ind igen ved salg af bilen.